Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Chceš zhubnout? Zeptej se mě JAK!

Ne, nejsem distributorem "herbalajfu", jen jsem si pro tento blog vypůjčil tenhle jejich dávno profláknutý slogan. Napadl mě totiž dnes ráno v autobuse, když do něj přistoupila jedna extrémně tlustá slečna a navíc si sedla vedle mě a přitlačila mě na okno. Myslím si ale, že ta její tloušťka nebyla z nenažranosti, ale asi z metabolické poruchy (možná má špatně fungující štítnou žlázu nebo i srdce, kdo ví). Myslím si, že bych mohl lidem s nadváhou i poradit, mám totiž s hubnutím bohaté zkušenosti. Nyní už jsem víc jak rok "docent", ale dlouhý roky před tím jsem býval pořádný "přecent" (pro neznalé cent = 100 kg).

Někdy před 20 lety jsem vážil asi tolik, kolik vážím teď, tedy kolem 84 kg. V průběhu druhé půlky 90. let jsem přibral asi ke stovce a pak po roce 2000 jsem kynul dál, nejprve díky vydatné stravě v době rodinného soužití (a tchýně měla vykrmovací syndrom), potom od roku 2006 po rozvodu naopak z odbývání se nekvalitníma levnýma potravinama typu párky, paštiky, salámy, pizzy... V roce 2003 jsem poprvé dosáhl hodnoty 118 kg, a tak jsem investoval pár peněz do kursu snižování nadváhy STOB (neboli STop OBezitě). Po dobu onoho tříměsíčního kursu jsem shodil asi 13 kg, v krátké době po kursu jsem stáhnul ještě další dvě kila na nějakých 103 kg. Ale dlouho mi to nevydrželo, brzo jsem začal opět nabírat. Inu sedavé zaměstnání na počítačové síti, doma jsem pak pokračoval v sezení za počítačem nebo u televize, na kole jsem si vyjel sotva 5x do roka, protože tam na severoseveru bylo příliš mnoho kopců (inu, podjizerohoří). Do kapsy bylo hluboko, tak i přesto, že jsem snižoval energetický příjem, váha ne a ne jít dolů, naopak stále stoupala, až jsem se dostal podruhé na 118 kg, to bylo někdy v září 2009. To už jsem byl půl roku bez práce a peníze definitivně došly, měl jsem 150 Kč na týden, tak se konečně číselná hodnota na váze začala zmenšovat.

Přesně před dvěma lety už jsem měl jen asi 109-110 kg, ale pořád to bylo hodně. Přišel jsem o bydlení, nezbylo mi nic jiného, než se vrátit do rodného bytu na severozápad. Táta mě prostě vzal na milost a na byt a stravu a protože pobírá nějakej ten důchod, sociálka mi nepřiznala žádné dávky hmotné nouze, poněvadž ho považuje za společně posuzovanou osobu (tomu říkám vyloženě diskriminační zákon, kdy bílým nevyplatí lautr nic, když náhodou žijou na podnájmu u někoho, kdo nějaký příjem má i kdyby to byla lautr cizí osoba).

Můj táta je celý život hubeňour, asi má stabilní metabolismus, pracoval fyzicky, po práci měl jako koníčka zahradničení, tedy taktéž fyzická činnost, dodneška toho hodně nachodí... no a to jeho vaření, to je ten pravej recept na hubnutí. Je polívkovej, chlebovej a bramborovej, dělá si furt dokola takový zeleninový vývary, brambory se zeleninou, když už něco od masa, tak sekanou nebo filé nebo točeňák. No a já si nemohl moc vymejšlet a musel jsem tedy jíst, co zrovna bylo a nijak velký porce to taky nebyly, takže jsem ze začátku toho našeho soužití míval fakt dost hlad. Konejšil jsem ho větším příjmem tekutin - čaj, sifon. I když jsem zase tak moc pohybu neměl (občas jsem si vyjel na kole nebo šel pěšky na druhý konec města a zpět), za chvíli jsem začal zjišťovat, že se mi stávají nějak velké džíny a že musím zapínat opasek na dírky, na které nikdy dřív zapínaný nebyl. Po půl roce už mi byly džíny tak velké, že se ani nedaly nosit a mohl jsem začít nosit jedny plátěné kalhoty, které jsem kdysi kolem roku 2000 koupil ale nenosil jsem je, protože jsem se do nich nevešel. No a dnes je nosím úplně v pohodě a vlastně na mě plandají. Nové džíny mám asi rok už taky, radši jsem si koupil lehce těsné, aby mě motivovaly k udržení váhy, případně zhubnutí dalších pár kileček.

Zkrátka a dobře, během toho prvního roku bydlení s tátou jsem zredukoval 30 kilo tuku, další 3 kila v dalších 3 měsících a zbývajících 9 měsíců si prozatím cílovou váhu 84-85 kg držím a nepřibírám. A to všechno jen změnou jídelníčku a s minimem fyzického pohybu. Asi jsem se už dostal na hranici, kterou můj basální metabolismus dokáže udržovat a pro případné další zhubnutí bych asi musel začít intenzivně cvičit, jenže vrozená lenost vítězí.

Ale jelikož jsem konečně začal chodit do práce, bude konečně nějaký příjem a tak si budu moct dovolit investovat něco do vlastního zdraví. Mám rád vodu, tak budu moct chodit plavat do bazénu, cyklobusem se budu moct nechat vyvézt nahoru do hor a tam si po hřebenech pojezdit, možná že i do nějakého fitcentra najdu cestu...

A teď ten závěr, kvůli kterému píšu celou tuhle dlouhou litanii. Zeptáš se mě JAK zhubnout? Já ti rád odpovím:

NEŽER!!!

 

A myslím to zcela vážně. Představ si, že jsi extrémně chudý, že musíš při nákupu potravin či surovin přemýšlet o investování každičké koruny, že si spoustu těch lákavých chutných věcí (např. čokoládu, bůček, ovar, kachnu) prostě nemůžeš dovolit a že musíš jíst jen základní levné věci a vařit si levná, energeticky nevydatná jídla sestávající se povětšinou z brambor, rýže, těstovin a zeleniny. Tímhle způsobem ty cca 2 kila za měsíc shodíš a už záleží jen na tobě, kolik kil chceš sundat a jak dlouho tenhle režim vydržíš.

Autor: Pavel Jansa | středa 25.1.2012 20:59 | karma článku: 20,86 | přečteno: 1611x
  • Další články autora

Pavel Jansa

Házejí nám klacky pod nohy, čím dál víc. Líbí se vám to?

Pročítání webu iDnesu je čím dál víc uživatelsky nepřítulné. Trend začal před několika lety a neustále se to zhoršuje, nějaký čtenářský komfort je tentam. Mně se to moc nelíbí, jak se s tím srovnáváte vy?

28.3.2016 v 13:30 | Karma: 24,22 | Přečteno: 1296x | Diskuse| Média

Pavel Jansa

Hybrid v Teplicích

Dnes 8.10.2014 se v Teplicích ve spolupráci s firmou ARRIVA Teplice s.r.o. a za účasti primátora Jaroslava Kubery konala předváděcí jízda hybridního trolejbusu. Akce nebyla nijak veřejně předem ohlášena a tak se jí kromě zástupců města, sdělovacích médií, představitelů společností Arriva a Škoda účastnila jen hrstka zasvěcených z řad nás šotoušů, tedy fanoušků veřejné přepravy a jejích vozidel silniční i kolejové, dieselové i elektrické trakce.

8.10.2014 v 16:30 | Karma: 12,36 | Přečteno: 1008x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Pavel Jansa

“Kdybychom se dozvěděli pravdu, tak by se společnost zhroutila”

Takto přeložená věta zazněla z úst české dabérky folkloristky Kalifornské státní univerzity v Northridge, paní Sabiny Magliocco, Ph. D., na konci 8. a znovu na začátku 9. dílu 4. řady dokumentární série Vetřelci dávnověku, kterou vysílá kanál Prima ZOOM. Doufám, že česká verze věty přesně odpovídá originálu (nemám možnost si to ověřit, neb cizími jazyky nevládnu).

19.9.2014 v 22:00 | Karma: 22,54 | Přečteno: 2602x | Diskuse| Věda

Pavel Jansa

Jak znepříjemnit muslimákům pobyt v lázních?

Do diskuse pod jeden z protiislámských blogů Františka Kubáska "Co se mi na islámu příčí..." jsem minulý týden narychlo napsal pár vtipných bodíků, kterak se invazi muslimáků u nás v Teplicích pěkně po Švejkovsku bránit. Opakuji - VTIPNÝCH. A aby nezapadly v propadlišti diskusí, rozhodl jsem se je doupravit a zveřejnit. Vše je samozřejmě pořádná nadsázka, ale pokud se tím bude někdo inspirovat, nechť tak klidně učiní, ale na jeho vlastní riziko...

1.9.2014 v 10:10 | Karma: 23,28 | Přečteno: 1925x | Diskuse| Společnost

Pavel Jansa

Lepší zůstanou!

Tento týden skončí tato čtvrtá, štábem nepříliš zvládnutá, televizní soutěž. A v souvislosti s ní mě dnes napadla zajímavá myšlenka: co kdybychom princip této realityšou využili i někde jinde? Třeba v politice!

26.11.2013 v 17:00 | Karma: 9,39 | Přečteno: 1080x | Diskuse| Politika

Pavel Jansa

Ani Macura, ani Rychtář, ani Martucci Ivetu doopravdy nemilujou

Protože kdyby ji doopravdy milovali, nedělali by to, co dělají, ale dovedli by jí do jedné z těchto dvou možných konečných variant. Protože s alkoholikem se nedá vyjednávat či ho nějak postupně chlastem udržovat, s alkoholikem jsou možné jen dva konce.

29.7.2013 v 12:20 | Karma: 15,55 | Přečteno: 1276x | Diskuse| Společnost

Pavel Jansa

K zamyšlení

Snad to byly právě zmíněné velkolepé a tragické západy slunce, které inspirovaly samotářského královeckého filozofa Wolfa Meynerta k sepsání jeho monumentálního díla Untergang der Menschheit.

1.3.2013 v 16:00 | Karma: 9,57 | Přečteno: 424x | Diskuse| Poezie a próza

Pavel Jansa

Moje oblíbené postavy z filmů, seriálů a knih

Mých 'Top 6' filmových postav. Některé ty filmové mají i literární předlohu. Dva dny jsem vzpomínal a přemýšlel, koho či co bych zde měl napsat. Ale vezmu to po pořadě, tedy chronologicky, od dětství po současnost, pořadí v tomto případě neznamená stupně oblíbenosti.

8.2.2013 v 8:00 | Karma: 13,10 | Přečteno: 1492x | Diskuse| Kultura

Pavel Jansa

Blogerská anketa - mám odhlasováno

V průběhu posledních osmi dnů jsem postupně odklikal hlasování do ankety o Blogera roku 2012. A napadlo mě, že tady zveřejním, jak jsem hlasoval a proč.

14.1.2013 v 20:00 | Karma: 8,48 | Přečteno: 729x | Diskuse| Osobní

Pavel Jansa

Všechno zlé právě končí a začíná snad to dobré

Do konce roku 2012 už počítáme poslední hodiny a minuty. Ať byl jaký byl, konečně bude pryč. Určitě je mezi vámi spousta těch, co ho prožili naplno, šťastně a úspěšně, ale vy veselejší nezapomeňte hlavně na ty, co by ho byli nejraději prospali, a kteří by nikomu nepřáli, co sami museli přetrpět, snad jen tomu největšímu nepříteli.

31.12.2012 v 20:20 | Karma: 13,21 | Přečteno: 917x | Diskuse| Osobní

Pavel Jansa

Máte chuť na teplý...?

Asi jsem zaspal dobu. Mnohé se změnilo v tom našem českém, však cizincům podbízivším se pohostinství. A jelikož jsem už docela dlouho nějaký ten občerstvovací podnik nenavštívil, nestačil jsem se divit.

16.12.2012 v 20:20 | Karma: 11,47 | Přečteno: 1180x | Diskuse| Společnost

Pavel Jansa

K Zemi směřuje jedna z nejjasnějších komet za desetiletí

(přetisk článku z webové verze National Geografic, 30.9.2012) Dvojice ruských astronomů objevila kometu, která je tak jasná, že by ji na konci příštího roku mohli lidé vidět i za denního světla pouhým okem.

9.11.2012 v 22:22 | Karma: 13,79 | Přečteno: 914x | Diskuse| Věda

Pavel Jansa

UFO nad Proboštovem

Dnes 27.6.2012 kolem poledního (i když do "pravého" slunečního poledne zbývala ještě hodina) bylo možno pozorovat méně častý jev tzv. čočkovitých oblaků, odborně Altocumulus lenticularis (případně i v hustší méně průsvitné podobě Altocumulus lenticularis opacus).

27.6.2012 v 19:00 | Karma: 12,73 | Přečteno: 1200x | Diskuse| Fotoblogy

Pavel Jansa

Re: Úvaha: Hokej mě netankuje. Proč?

Protože autorka uvedeného blogu nepovolila diskusi, zkusím zareagovat tímto způsobem.

21.5.2012 v 19:54 | Karma: 11,81 | Přečteno: 1241x | Diskuse| Ostatní

Pavel Jansa

Na každou svini se někde vaří voda!

Tohle úsloví bylo to první, co mě napadlo po shlédnutí titulku, že "dráta" (tedy dr. Ratha) zatkli.

15.5.2012 v 17:45 | Karma: 29,16 | Přečteno: 2477x | Diskuse| Politika

Pavel Jansa

Máš staženo? No hlavně že ti to nepadá!

Když jsem uviděl a uslyšel tuhle reklamu na UPC se Sašou Rašilovem ve všech rolích, odbouralo mě to tak moc, že jsem se tomu chechtal snad půl hodiny a ještě teď, když si na to vzpomenu a píšu o ní, mám hubu od ucha k uchu.

9.5.2012 v 17:10 | Karma: 16,42 | Přečteno: 1908x | Diskuse| Kultura

Pavel Jansa

Všechno nejlepší, Django!

Dnes 2.5. slaví narozeniny jedna opravdová legenda českýho bigbítu: instrumentalista, skladatel, kapelník Olympicu - Petr "Django" Janda.Touto cestou bych mu rád popřál hodně zdraví, štěstí a energie do dalších muzikantských let.

2.5.2012 v 13:00 | Karma: 10,75 | Přečteno: 1033x | Diskuse| Kultura

Pavel Jansa

Microsoft zase něco "vymikrosoftil"

Včera tento softwarový gigant spustil údajně vylepšenou službu webového úložiště (chcete-li "cloudu") SkyDrive, kupodivu to měl načasováno bezprostředně po spuštěné obdobné služby GoogleDrive od dalšího giganta. Co je to za služby a k čemu slouží se tady rozepisovat nebudu, však si to každý může sám zjistit na přiložených odkazech nebo kdekoli na webu.

26.4.2012 v 10:30 | Karma: 8,32 | Přečteno: 1168x | Diskuse| Ostatní

Pavel Jansa

Teče voda, teče... (fotoblog)

Padá, kvapká, stříká, čůrá, zkrátka voda v pohybu na všechny způsoby..._______________________________________________________

23.4.2012 v 17:00 | Karma: 14,85 | Přečteno: 836x | Diskuse| Fotoblogy

Pavel Jansa

Kontrasty (fotomatiné)

Posílám moje příspěvky do aktuálního kola Fotomatiné. ____________________________________________________________________________________

13.4.2012 v 8:30 | Karma: 14,53 | Přečteno: 749x | Diskuse| Fotoblogy
  • Počet článků 52
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1816x
Jsem sice "ajťák", však nikoli programátor, ale jen hardwarový technik a správce operačních systémů a sítí, navíc bez talentu na cizí jazyky. Momentálně pracuju manuálně na DPČ. Ač ovládám spisovnou češtinu, nejraději píšu hovorově, neboli "jak mi zobák narost". Muzikant a zpěvák, čtenář, divák filmů a seriálů, příležitostný komparsista, celoživotní ateista s přesvědčením o existenci mimozemšťanů a jejich návštěvách na Zemi v historii i současnosti. ----------------------------------------------------------------------

Large Visitor Globe