Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hybrid v Teplicích

8. 10. 2014 16:30:30
Dnes 8.10.2014 se v Teplicích ve spolupráci s firmou ARRIVA Teplice s.r.o. a za účasti primátora Jaroslava Kubery konala předváděcí jízda hybridního trolejbusu. Akce nebyla nijak veřejně předem ohlášena a tak se jí kromě zástupců města, sdělovacích médií, představitelů společností Arriva a Škoda účastnila jen hrstka zasvěcených z řad nás šotoušů, tedy fanoušků veřejné přepravy a jejích vozidel silniční i kolejové, dieselové i elektrické trakce.

Trolejbus Trollino 12 založený na modernizovaném šasi Solaris s hezkým aerodynamickým čelem dostal elektrickou výbavu tradičně od společnosti Škoda Electric a byl k nám zapůjčen ze španělského města Castellon. Tomu odpovídá i provedení - především zatmavená skla salónu pro cestující a klimatizace.


Vůz a zástupce obou výše zmíněných společností řidič přivezl na Benešovo náměstí těsně před 11. hodinou. Při krátkém focení vozidla a rozhovoru zpravodajců TV Barrandov s primátorem Kuberou byly trochu zmatky v organizaci ostatní dopravy, kdy poněkud překážely sběrače předváděného vozu jinému trolejbusu linky číslo 3, ale s tím si pánové z Arrivy snadno poradili manipulací se sběrači. Poté šéf města zavelel "Odjezd!" a tak jsme všichni nastoupili a řidič vyjel ze zastávky směr Řetenice. Jelo se samozřejmě bez zastavování v zastávkách, protože by se určitě našli tací, co by rádi nastoupili i když trolejbus nebyl označen žádným číslem místní linky. Cestou jsem si však všiml několika fotografujících jedinců, zřejmě čtenářů webu www.mhdteplice.cz a také někteří řidiči autobusů a trolejbusů si, když zrovna stáli v zastávce, jízdu hybridu fotili.
Když jsme se přiblížili poslední výhybce na trati (křižovatka Duchcovská × Sklářská), řidič za jízdy nechal elektromotorky navinout motouzy, čímž přitáhl sběrače ke střeše do vodorovné polohy. Trolejbus sebou při odpojení od trolejí ani neškubl, ani se neozval žádný varovný signál, přechod z jízdy pod trolejovým napětím na jízdu z měniče beroucího energii z akumulátorů byl naprosto plynulý a neznatelný. Pokračovalo se tedy v režimu stažených sběračů pod sice napájenou, ale neprovozovanou tratí (vede do obratiště V Břízkách), potom přes železniční přejezd po silnici vedoucí do Duchcova. Do mírného táhlého stoupání vyjel trolejbus snadno plnou rychlostí (španělé mají ve vozidle na vlastní žádost zabudovaný omezovač na maximálně 50 km/h) a na křižovatce Hudcovská výšina jsme odbočili vlevo a přijeli na náves obce Hudcov.


V Hudcově byla asi patnáctiminutová přestávka, zájemci dostali prostor pro dotazy k vozidlu, mohli jsme nahlédnout a vyfotit si kromě interiéru a exteriéru i trakční motor a prostor nad akumulátory s armaturou výroby střídavého proudu ze stejnosměrného. Motor trolejbusu totiž využívá střídavý proud, může být tedy menší a lehčí, než motory stejnosměrné.


Při zpáteční jízdě řidič zastavil u barvou na chodníku vyznačeného orentačního bodu v autobusové zastávce V Břízkách. Ten orientační bod tam byl záměrně, protože už předem zde pracovníci údržby trolejového vedení připravili dočasné natrolejovací místo. Posunuli dvojici napájecích drátů trolejového vedení doprava tak, aby probíhalo nad středem stojícího trolejbusu a umístili na dráty zapůjčené stříšky (od ESKO spol. s r.o., výrobce trolejových armatur, tedy úchytů, výhybek, křížení atd.), které navedou koncovky opět elektricky zvedaných sběračů (v hantýrce "tykadel" či "klacků") na troleje. Řidič tak při natrolejování vůbec nemusí opouštět kabinu, jen kontroluje správnost akce ve zpětném zrcátku. Měli jsme možnost vystoupit a natrolejení shlédnout (nafotit, natočit).

Poté jsme pokračovali v jízdě zpět na Benešovo náměstí, jen jsme chytli nějakou červenou vlnu, protože řidič musel zastavovat na každých semaforech, které jsme míjeli.
Na centrálním teplickém náměstí a jednom z dopravních uzlů byl předváděný trolejbus Solaris Trollino 12 asi na 15 minut zaparkován (a tentokrát ručně staženy sběrače, aby mohly projíždět linkové trolejbusy) a zástupci výrobce a dopravního podniku poskytovali informace zájemcům z procházejících tepličanů. Primátor města Teplice a senátor Jaroslav Kubera ochotně u trolejbusu pózoval fotografům v bílém tričku s nápisem "Za všechno můžu já", které měl pod sakem po celou dobu konání předváděcí akce.



Odkaz na celou fotogalerii (27 snímků) na OneDrive: http://1drv.ms/1saJv31

Autor: Pavel Jansa | středa 8.10.2014 16:30 | karma článku: 10.02 | přečteno: 886x

Další články blogera

Pavel Jansa

Házejí nám klacky pod nohy, čím dál víc. Líbí se vám to?

Pročítání webu iDnesu je čím dál víc uživatelsky nepřítulné. Trend začal před několika lety a neustále se to zhoršuje, nějaký čtenářský komfort je tentam. Mně se to moc nelíbí, jak se s tím srovnáváte vy?

28.3.2016 v 13:30 | Karma článku: 23.60 | Přečteno: 1184 | Diskuse

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

David Evan

Jak si Lubomír Zaorálek povídal o budoucnosti a soběstačnosti českého zemědělství

Nový volební lídr za ČSSD Lubomír Zaorálek využil žní, aby si popovídal o budoucnosti českého zemědělství a naší soběstačnosti. Možná se dostal i na to, že část české úrody končí v zahraničí, konkrétně třeba v Německu...

7.8.2017 v 20:19 | Karma článku: 33.89 | Přečteno: 2273 | Diskuse

Jan Ferenc

Prší a přitom máme sucho. Proč?

Česká vláda má v rukou materiál pro boj se suchem. Uvažuje třeba o návratu řek do původních koryt nebo podpoře biozemědělství. „A pak bude víc pršet?“ zeptal by se ten, kdo o suchu ví jen málo. O množství srážek ale až tak nejde.

7.8.2017 v 12:02 | Karma článku: 42.63 | Přečteno: 6346 | Diskuse

Jan Tichý

Panelstory a rorýsi

Rorýs, pták, co furt lítá a velmi rychle a mouchy polyká za letu. Prý je to pták vzácný. V našem paneláku vzácný není a máme tu rorýsů poměrně početné hejno.

6.8.2017 v 18:53 | Karma článku: 16.11 | Přečteno: 381 | Diskuse

Karel Krejza

Když modrá přebarví zelenou. Být ekologický není volba, ale povinnost

Také si občas kladete otázku, proč se starat o životní prostředí? Nemusíte být Zeleným, abyste se choval zeleně, chce to jen zdravý rozum a uvědomit si, že když se ztratíte na přechodu pro chodce,

1.8.2017 v 8:25 | Karma článku: 9.59 | Přečteno: 291 | Diskuse

Vladimír Zeman

Majstrštik pana ministra Brabce.

Zachránit na poslední chvíli naší republiku před totálním vyschnutím, to se jen tak někomu nepodaří, rozhodně ne žádné minulé vládě. Pan ministr přivolal déšť. Od premiéra se mu určitě dostane pochvaly.

28.7.2017 v 9:48 | Karma článku: 23.98 | Přečteno: 732 | Diskuse
Počet článků 52 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1626

Jsem sice "ajťák", však nikoli programátor, ale jen hardwarový technik a správce operačních systémů a sítí, navíc bez talentu na cizí jazyky. Momentálně pracuju manuálně na DPČ. Ač ovládám spisovnou češtinu, nejraději píšu hovorově, neboli "jak mi zobák narost". Muzikant a zpěvák, čtenář, divák filmů a seriálů, příležitostný komparsista, celoživotní ateista s přesvědčením o existenci mimozemšťanů a jejich návštěvách na Zemi v historii i současnosti. ----------------------------------------------------------------------

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.