Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tinnitus – neviditelný zabiják

Tinnitus je odborné označení pro šelest v uších, které může v různých intervalech zesilovat či zeslabovat. V poslední době je tomuto psychicky náročnému onemocnění, vyznačující se depresemi či nespavostí, vystaveno stálé více lidí, což je spojeno s narůstajícím hlukem i stresem. Pro vznik tinnitu může existovat celá řada příčin (od ušních zánětů až po úraz v oblasti hlavy, krku). Pro léčbu neexistuje zatím spolehlivá metoda, je ovšem možné tinnitus mnoha způsoby zmírnit. V poslední době jsou hledány nové postupy terapie.

Ano, mám tinnitus. Trvale ho mám od roku 2005 a už asi rok a půl předtím dával o sobě občas vědět, to jsem ale ještě netušil, že je to on. Tehdy jsem si myslel, že jsem jen příliš dlouho koukal do starého 15″ CRT monitoru a že z toho mi hučí a píská v hlavě.

Pořídil jsem si tedy LCD monitor a to hučení a pískání se objevovalo i nadále, došlo to tak daleko, že ke konci roku 2005 se stalo trvalým. Přes den to jde, to je kolem nás hluku dost a dost, takže tinnitus je neznatelný. Problém nastává v noci, kdy vše utichne. Chcete jít spát a ono to nejde, protože vám v palici piští zvuk o frekvenci nějakých 15 kHz a k tomu ještě hukot jaký vydávaly původní sovětské vozy pražského metra když stály bez pohybu ve stanici a nebo brumlání, jaké vydává motor škodovky na volnoběhu. Kvůli tomu jsem často celé noci neusnul. A choďte s tímhle do práce!

Šel jsem s tím k doktorovi (praktickému) a potom ještě do ordinace ORL. Dostal jsem do začátku nějaký tabletky. Bral jsem je rok. Nemůžu říct, že pomohly a nemůžu říct že nepomohly. Částečně. Zbavily mě po měsíci brumlání a hučení, však pískání zůstalo. Doktor na ORL ambulanci mě pak poslal na 10 dní do špitálu na ORL oddělení a předepsal mi sérii vasodilatačních infuzí. Chvilkově to bylo horší (objevilo se zase to hučení), nicméně po nich se to vrátilo do předchozího stavu, s pískáním. Tak jsem další rok baštil prášky proti tinnitu, však pískání stejně nezmizelo a potíže se spaním přetrvávaly, i když ne tak závažné. Už to nebyly celé probdělé noci, dá se říct, že nějakých 4-5 hodin v kuse jsem se vyspal, což ale bylo i tak málo pro plnohodnotnou funkčnost organismu přes den. Přežíval jsem takhle malátně asi 4 roky. Potom mi oficiálně zrušili pracovní místo v rámci restrukturalizace firmy, ale co když se na ztrátě práce podílel právě i tinnitus, kvůli kterému jsem byl pořád jak mátoha a často se do práce dostavil o půlhodinu později, než jsem měl podle klouzavé pracovní doby přijít (jinak to nešlo, autobus jezdil v 30 min. intervalech a pěšky to vydalo taky na půl hodiny)?

A proč to všechno píšu?

Narazil jsem na internetu na závažný článek na odkazu http://prozeny.blesk.cz/clanek/pro-zeny-osudy/154658/zenu-zabilo-zvoneni-v-usich-nemoci-trpi-i-streisand-a-phil-collins.html a musím říct, že se té ženě vůbec nedivím. Tinnitus byl totiž jeden z několika důvodů, kvůli kterým jsem se před dvěma lety i já rozhodl skoncovat se životem. Vážně. Zcela regulérně jsem vše připravil, napsal poslední vůli, odeslal rozlučovací emaily, zabalil počítače a nad ránem započal akt otravy těkavou látkou. Za to, že jsem stále tady, může brzké vstávání jednoho z přátel, který si včas přečetl email a zalarmoval záchranáře. Na psychiatrii mi naordinovali antidepresivum, který beru dodneška, tedy už téměř dva roky.

K tomu antidepresivu jsem si nechal od psychiatra předepsat ještě jeden lék, který sice primárně užívají schizofrenici, ale jeho další účinkem by mělo být zmírnění tinnitu. Sice to zmírnění u mě nefunguje, ale díky těm dvěma lékům se s tinnitem o něco líp žije. Dá se říct, že „je mi to tak trochu jedno“ – ale vážně: zlepšilo se mi spaní, ne že bych chodil spát už před půlnocí, to ani nejde vzhledem k tomu, že jsem celoživotní sůva, ale dokážu spát delší dobu na jeden zátah, klidně i 8-9 hodin a dokonce se mi po mnoha letech opět zdají sny.

Horší to však se spaním bude, až začnu v práci směnovat. Rozhodně jako sova nemůžu zvesela chodit do práce moc brzo. Nejdřív v 8 h a i to bude za hranou. Na hraně by bylo od 9 a docela v pohodě pak od 10 hodin. Ale existuje vůbec taková možnost 100 km od Prahy? Šance na pozdější nástup tady je, nejčastějš však budu asi pracovat v době 8-16 h, ale jinak je provozní doba callcentra mezi 6. a 23. hodinou, takže mě určitě nemine ani ten nástup v 6, snad to ale nebude moc často.

Tinnitářů je u nás hodně, udává se číslo 200 000 registrovaných, mezi nimi i nějaké ty osobnosti kulturního života, např. kytarista a skladatel Michal Pavlíček či spisovatel Jáchym Topol. Existuje i tinnitářské fórum – staré na http://www.gong.cz/komentar.php?c=35&p=0 a nové na http://www.gong.cz/diskuzni-forum ale je na nich v poslední době dost mrtvo.

Tinnitus je nemoc a to nemoc vesměs nevyléčitelná. Jenže není vidět a to je problém, nikdo ji za závažnou nepovažuje. Tinnitářům zdraví lidé nevěří, nedokážou si uvědomit, jaké životní trable tinnitáři prožívají, jak tahle nemoc negativně působí na psychiku. Člověk postižený tinnitem může být kvůli nemožnosti kvalitně se vyspat i fakticky invalidou, ale když má zdravý ruce a nohy, nikdo ho nikdy invalidním neuzná i kdyby usínal vestoje. A to často všude můžeme číst, jak je kvalitní spánek důležitý pro život. Ale co mají dělat lidi, kteří si ten spánek kvůli tinnitu nemohou dopřát, to už nikdo neporadí. Žádný úlevy z vlastního pracovního výkonu nedostanou. A o invalidním důchodu si můžou nechat leda tak zdát.

Kdyby totiž existovaly nějaké identifikační dokumenty, něco na způsob průkazek zdravotně postižených, možná by pak lidi s tinnitem, co mají potíže se spánkem, měli nějakou možnost vyjednávat o individuální pracovní době či vůbec pracovním režimu, aby prostě bylo přihlíženo k jejich stavu. Aby nebyli nuceni pracovat v hlučným prostředí a nebo chodit do práce nevyspalí.

Já bych to tedy rozhodně uvítal.

Autor: Pavel Jansa | pondělí 30.1.2012 18:30 | karma článku: 32,97 | přečteno: 10573x
  • Další články autora

Pavel Jansa

Házejí nám klacky pod nohy, čím dál víc. Líbí se vám to?

Pročítání webu iDnesu je čím dál víc uživatelsky nepřítulné. Trend začal před několika lety a neustále se to zhoršuje, nějaký čtenářský komfort je tentam. Mně se to moc nelíbí, jak se s tím srovnáváte vy?

28.3.2016 v 13:30 | Karma: 24,22 | Přečteno: 1296x | Diskuse| Média

Pavel Jansa

Hybrid v Teplicích

Dnes 8.10.2014 se v Teplicích ve spolupráci s firmou ARRIVA Teplice s.r.o. a za účasti primátora Jaroslava Kubery konala předváděcí jízda hybridního trolejbusu. Akce nebyla nijak veřejně předem ohlášena a tak se jí kromě zástupců města, sdělovacích médií, představitelů společností Arriva a Škoda účastnila jen hrstka zasvěcených z řad nás šotoušů, tedy fanoušků veřejné přepravy a jejích vozidel silniční i kolejové, dieselové i elektrické trakce.

8.10.2014 v 16:30 | Karma: 12,36 | Přečteno: 1009x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Pavel Jansa

“Kdybychom se dozvěděli pravdu, tak by se společnost zhroutila”

Takto přeložená věta zazněla z úst české dabérky folkloristky Kalifornské státní univerzity v Northridge, paní Sabiny Magliocco, Ph. D., na konci 8. a znovu na začátku 9. dílu 4. řady dokumentární série Vetřelci dávnověku, kterou vysílá kanál Prima ZOOM. Doufám, že česká verze věty přesně odpovídá originálu (nemám možnost si to ověřit, neb cizími jazyky nevládnu).

19.9.2014 v 22:00 | Karma: 22,54 | Přečteno: 2602x | Diskuse| Věda

Pavel Jansa

Jak znepříjemnit muslimákům pobyt v lázních?

Do diskuse pod jeden z protiislámských blogů Františka Kubáska "Co se mi na islámu příčí..." jsem minulý týden narychlo napsal pár vtipných bodíků, kterak se invazi muslimáků u nás v Teplicích pěkně po Švejkovsku bránit. Opakuji - VTIPNÝCH. A aby nezapadly v propadlišti diskusí, rozhodl jsem se je doupravit a zveřejnit. Vše je samozřejmě pořádná nadsázka, ale pokud se tím bude někdo inspirovat, nechť tak klidně učiní, ale na jeho vlastní riziko...

1.9.2014 v 10:10 | Karma: 23,28 | Přečteno: 1925x | Diskuse| Společnost

Pavel Jansa

Lepší zůstanou!

Tento týden skončí tato čtvrtá, štábem nepříliš zvládnutá, televizní soutěž. A v souvislosti s ní mě dnes napadla zajímavá myšlenka: co kdybychom princip této realityšou využili i někde jinde? Třeba v politice!

26.11.2013 v 17:00 | Karma: 9,39 | Přečteno: 1081x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Pád zhýralého náměstka otřásl Moskvou. Pod Šojguem se houpe židle

25. dubna 2024

Premium Ruskou politickou scénu rozvířil největší korupční skandál od začátku války. Zatčení náměstka...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  19:40

Nejvyšší soud USA se poprvé zabývá otázkou, zda mají bývalí prezidenti absolutní imunitu vůči...

Trvalo to měsíc. Baltimore otevřel kanál pro lodě uvězněné po zřícení mostu

25. dubna 2024  19:34

Měsíc po zřícení přístavního mostu proplula nově otevřeným plavebním kanálem v Baltimoru první loď....

Chcete peníze? Máme otázky! Jourová jménem Bruselu griluje Ficovu vládu

25. dubna 2024  19:25

Nikdo si nepřeje, aby Slovensko přišlo o peníze z evropských fondů, řekla ve čtvrtek...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 52
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1816x
Jsem sice "ajťák", však nikoli programátor, ale jen hardwarový technik a správce operačních systémů a sítí, navíc bez talentu na cizí jazyky. Momentálně pracuju manuálně na DPČ. Ač ovládám spisovnou češtinu, nejraději píšu hovorově, neboli "jak mi zobák narost". Muzikant a zpěvák, čtenář, divák filmů a seriálů, příležitostný komparsista, celoživotní ateista s přesvědčením o existenci mimozemšťanů a jejich návštěvách na Zemi v historii i současnosti. ----------------------------------------------------------------------

Large Visitor Globe