Hybrid v Teplicích

8. 10. 2014 16:30:30
Dnes 8.10.2014 se v Teplicích ve spolupráci s firmou ARRIVA Teplice s.r.o. a za účasti primátora Jaroslava Kubery konala předváděcí jízda hybridního trolejbusu. Akce nebyla nijak veřejně předem ohlášena a tak se jí kromě zástupců města, sdělovacích médií, představitelů společností Arriva a Škoda účastnila jen hrstka zasvěcených z řad nás šotoušů, tedy fanoušků veřejné přepravy a jejích vozidel silniční i kolejové, dieselové i elektrické trakce.


Trolejbus Trollino 12 založený na modernizovaném šasi Solaris s hezkým aerodynamickým čelem dostal elektrickou výbavu tradičně od společnosti Škoda Electric a byl k nám zapůjčen ze španělského města Castellon. Tomu odpovídá i provedení - především zatmavená skla salónu pro cestující a klimatizace.



Vůz a zástupce obou výše zmíněných společností řidič přivezl na Benešovo náměstí těsně před 11. hodinou. Při krátkém focení vozidla a rozhovoru zpravodajců TV Barrandov s primátorem Kuberou byly trochu zmatky v organizaci ostatní dopravy, kdy poněkud překážely sběrače předváděného vozu jinému trolejbusu linky číslo 3, ale s tím si pánové z Arrivy snadno poradili manipulací se sběrači. Poté šéf města zavelel "Odjezd!" a tak jsme všichni nastoupili a řidič vyjel ze zastávky směr Řetenice. Jelo se samozřejmě bez zastavování v zastávkách, protože by se určitě našli tací, co by rádi nastoupili i když trolejbus nebyl označen žádným číslem místní linky. Cestou jsem si však všiml několika fotografujících jedinců, zřejmě čtenářů webu www.mhdteplice.cz a také někteří řidiči autobusů a trolejbusů si, když zrovna stáli v zastávce, jízdu hybridu fotili.
Když jsme se přiblížili poslední výhybce na trati (křižovatka Duchcovská × Sklářská), řidič za jízdy nechal elektromotorky navinout motouzy, čímž přitáhl sběrače ke střeše do vodorovné polohy. Trolejbus sebou při odpojení od trolejí ani neškubl, ani se neozval žádný varovný signál, přechod z jízdy pod trolejovým napětím na jízdu z měniče beroucího energii z akumulátorů byl naprosto plynulý a neznatelný. Pokračovalo se tedy v režimu stažených sběračů pod sice napájenou, ale neprovozovanou tratí (vede do obratiště V Břízkách), potom přes železniční přejezd po silnici vedoucí do Duchcova. Do mírného táhlého stoupání vyjel trolejbus snadno plnou rychlostí (španělé mají ve vozidle na vlastní žádost zabudovaný omezovač na maximálně 50 km/h) a na křižovatce Hudcovská výšina jsme odbočili vlevo a přijeli na náves obce Hudcov.


V Hudcově byla asi patnáctiminutová přestávka, zájemci dostali prostor pro dotazy k vozidlu, mohli jsme nahlédnout a vyfotit si kromě interiéru a exteriéru i trakční motor a prostor nad akumulátory s armaturou výroby střídavého proudu ze stejnosměrného. Motor trolejbusu totiž využívá střídavý proud, může být tedy menší a lehčí, než motory stejnosměrné.



Při zpáteční jízdě řidič zastavil u barvou na chodníku vyznačeného orentačního bodu v autobusové zastávce V Břízkách. Ten orientační bod tam byl záměrně, protože už předem zde pracovníci údržby trolejového vedení připravili dočasné natrolejovací místo. Posunuli dvojici napájecích drátů trolejového vedení doprava tak, aby probíhalo nad středem stojícího trolejbusu a umístili na dráty zapůjčené stříšky (od ESKO spol. s r.o., výrobce trolejových armatur, tedy úchytů, výhybek, křížení atd.), které navedou koncovky opět elektricky zvedaných sběračů (v hantýrce "tykadel" či "klacků") na troleje. Řidič tak při natrolejování vůbec nemusí opouštět kabinu, jen kontroluje správnost akce ve zpětném zrcátku. Měli jsme možnost vystoupit a natrolejení shlédnout (nafotit, natočit).

Poté jsme pokračovali v jízdě zpět na Benešovo náměstí, jen jsme chytli nějakou červenou vlnu, protože řidič musel zastavovat na každých semaforech, které jsme míjeli.
Na centrálním teplickém náměstí a jednom z dopravních uzlů byl předváděný trolejbus Solaris Trollino 12 asi na 15 minut zaparkován (a tentokrát ručně staženy sběrače, aby mohly projíždět linkové trolejbusy) a zástupci výrobce a dopravního podniku poskytovali informace zájemcům z procházejících tepličanů. Primátor města Teplice a senátor Jaroslav Kubera ochotně u trolejbusu pózoval fotografům v bílém tričku s nápisem "Za všechno můžu já", které měl pod sakem po celou dobu konání předváděcí akce.




Odkaz na celou fotogalerii (27 snímků) na OneDrive: http://1drv.ms/1saJv31

Autor: Pavel Jansa | středa 8.10.2014 16:30 | karma článku: 12.36 | přečteno: 1007x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Milan Smrž

Otevřený dopis k referendu o větrných turbínách v Líšťanech u Loun

Dne 22.března proběhlo v obci Líšťany na Lounsku referendum o výstavbě větrných elektráren. Jen třetina hlasovala pro. Doufejme, že občané za dva roky názor změní. Nebo budeme raději spoléhat na drahou jadernou energii?

24.3.2024 v 9:47 | Karma článku: 8.68 | Přečteno: 538 | Diskuse

Milan Smrž

Také jste proti Green Dealu?

Protesty zemědělců v Evropě i mnoho příspěvků na sociálních sitích nesou pečet protestu proti Green Dealu. Kdo tomu tleská?

3.3.2024 v 22:32 | Karma článku: 21.26 | Přečteno: 6057 | Diskuse

Petr Hariprasad Hajič

Baterky, kam se podíváš

Poslední dekáda byla ve znamení obrovského nárůstu výroby baterií, tedy lépe řečeno, akumulátorů. Připadá mi to jako druhá elektrifikace. Na baterie bude po čase zřejmě všechno.

3.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 6.42 | Přečteno: 342 | Diskuse

Petr Hariprasad Hajič

Tak co hoši a holkiíí, jakxte na tom s tem vodíkem?

Zelená vodíková produkce je další dílek do dekarbonizační skládačky udržitelného rozvoje. Byla jen otázka času, kdy na vodík dojde v praxi a loni nastala úplná exploze publicity. Toto třaskavé téma stojí za pozornost.

1.3.2024 v 8:21 | Karma článku: 7.44 | Přečteno: 293 | Diskuse

Vašek Brynda

Co je eko kůže a proč je pravá kůže ekologičtější?

Není to tak dávno, kdy se na trhu objevily pojmy, jako je eko kůže a veganská kůže. Mnoho lidí znejistělo a začalo považovat pravou kůži za neekologickou, a naopak slepě opěvovat tyto nové materiály. Jak je to ale skutečně?

19.2.2024 v 13:03 | Karma článku: 22.75 | Přečteno: 436 | Diskuse
Počet článků 52 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1816

Jsem sice "ajťák", však nikoli programátor, ale jen hardwarový technik a správce operačních systémů a sítí, navíc bez talentu na cizí jazyky. Momentálně pracuju manuálně na DPČ. Ač ovládám spisovnou češtinu, nejraději píšu hovorově, neboli "jak mi zobák narost". Muzikant a zpěvák, čtenář, divák filmů a seriálů, příležitostný komparsista, celoživotní ateista s přesvědčením o existenci mimozemšťanů a jejich návštěvách na Zemi v historii i současnosti. ----------------------------------------------------------------------

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...