Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Moje oblíbené postavy z filmů, seriálů a knih

Mých 'Top 6' filmových postav. Některé ty filmové mají i literární předlohu. Dva dny jsem vzpomínal a přemýšlel, koho či co bych zde měl napsat. Ale vezmu to po pořadě, tedy chronologicky, od dětství po současnost, pořadí v tomto případě neznamená stupně oblíbenosti.

1. Jako dítě jsem byl velký čtenář, přelouskal jsem toho spoustu, jen do té školní "povinné četby" se mi nikdá nechtělo. Nicméně si pamatuju, že mojí nejoblíbenější (rozuměj nejčtenější) dětskou knížkou byla ta z pera Astrid Lindgrenové, a to "Děti z Bullerbynu", takže na úvod tedy jmenuju tu partičku klučinů a holčiček, která prováděla všelijaká alotria.

2. Když jsem byl o něco větší a mohl jsem se dívat na televizi i večer po 20. hodině nebo jsem mohl jít sám bez rodičovského doprovodu od půl šestý do kina, stal se ze mě náruživý filmový divák, především z úspory času, kdy film se i s týdeníkem a předfilmem vešel do 2 hodin, zatímco knížku jsem četl cca 1-3 týdny (to podle tloušťky a podle toho, kolik bylo třeba věnovat času přípravě do školy a do hodin klavíru). Nutno ovšem vzít v potaz, jaká skladba filmů byla tehdy (80. léta) v kinech a v televizi nabízena. V té době mě tak nějak nejvíc "bral" Louis de Funès v roli komisaře Juve (díky, strejdo gůgle za to, jak se to píše) honícího se za Fantomasem.

3. Na střední škole se mi do ruky dostala úžasná knížka Zdeňka Jirotky - "Saturnin". Deset let nato jsem se dočkal i jejího filmově-televizního zpracování. Takže: pane Oldřichu Víznere, veliký dík za ztvárnění svérázného Saturnina. Knihu jsem od jejího objevení četl už minimálně 5x, a film či miniseriál už viděl taky asi tolikrát.

4. Ve stejném roce jako film a minisérie Saturnin (1994) vznikl za velikou louží (potažmo v pískách Sahary) fenomenální film Rollanda Emmericha "Hvězdná brána", který hodně moc potěšil mou duši fanouška sci-fi a tak trochu i ovlivnil můj život. Film přinesl postavy vojáka Jacka O'Neilla (Kurt Russell) a civila linquisty Daniela Jacksona (James Spader), ale o těch teď psát nechci, ti by totiž patřili do širšího výběru. Do užšího výběru se dostane jiná postava ze seriálu "Hvězdná brána: SG1", který v roce 1997 navázal na první film. Jacka i Daniela hrají jiní herci (Richard Dean Anderson a Michael Shanks, díky, pánové!), postavy jsou skvělé, ale mě nejvíc zaujal mimozemský jaffský bojovník Teal'c, jehož hraje Christopher Judge. Získal si mě ne tím, že bijec, ale spíš tím, co dělá, když skoro nic nedělá a skoro nepromluví - grimasy, posuňky, filosofování, častým zvedáním jedné strany obočí, častým opakováním slova "vskutku" v nejrůznějších situacích - on je v podstatě skrytou komickou postavou, která moc hezky doplňuje otevřené vtipkování ostatních hlavních hrdinů seriálu.
Díky filmům a seriálům na téma hvězdných bran (nesmím zapomenout jmenovat ještě SGA a SGU, u nás pojmenované jako Hvězdná brána: Atlantida a Hvězdná brána: Hluboký vesmír a dva filmy Archa pravdy a Návrat) jsem dříve před TV obrazovkou a dnes už jen před počítačovým monitorem strávil desítky a desítky hodin jejich opakovaným sledováním. Holt někdo nedá dopustit na StarTrek či StarWars, které mě osobně nikterak nenadchly, já tedy nedám dopustit na StarGate...

5. Dalším výpravným sci-fi filmem, ze kterého vybírám oblíbenou postavu, je sice francouzké dílo režiséra Luca Bessona, ale v podstatě to byl hollywoodský trhák, protože hlavní role dostala proslulá kalifornská jména: Bruce Willis, Gary Oldman, Ian Holm, Luke Perry a Milla Jovovich, jejíž dívka Leeloo Minai Lekatariba Laminatcha Ekbat De Sabat je tím posledním Pátým elementem nutným k záchraně Země před mocí Zla.

6. A do šestice všeho dobrého zůstaneme ve Francii, vezmeme si na paškál herce Jeana Rena. Ten je mi obzvlášť sympatický, skvěle zahraje v bláznivých komediích i ve vážných kriminálkách. Namátkou bych zmínil filmy Návštěvníci, Purpurové řeky, Drž hubu!, Brutální Nikita, Leon... zbývá jen vybrat nějakou jeho postavu, což je těžké, dost těžké... Takže pomyslný vavřínový věnec nakonec dostane mlčenlivý zloděj Ruby z filmu Drž hubu! a to za tu svatou trpělivost, kterou musel mít s málo chytrým, ale o to víc ukecaným vězněm Quentinem v podání Gérarda Depardieu.

*. Zvláštní bonus: Nedokážu s výčtem přestat a musím uvést ještě jednu figurku, která taky zacloumala mým životem. Výtečně jí v roce 1977 zahrál Richard Dreyfuss a jeho postava se jmenovala Roy Neary. Úžasná scéna, kdy v jakémsi transu modeluje Ďáblovu věž na panelu s dětským vláčkem. No a pak samozřejmě závěr filmu. Od jeho prvního shlédnutí jsem přesvědčený, že nejsme ve vesmíru sami.

Tak nějak se mi do tohoto výběru dostaly převážně zahraniční postavy a to i přes to, že na všechny cizí filmy a seriály se dívám na dabované verze, protože cizím řečem nerozumím a číst titulky to nějak není ono, nemůžu se při tom soustředit na děj a vizuální stránku, nelze sledovat celou plochu obrazu, když musím koukat jen dolů na text. Českých a slovenských filmů a seriálů jsem viděl taky velké množství, ale žádný neměl tak výraznou postavu, která by se vešla do limitu šesti oblíbených filmových hrdinů. Možná tak do desítky, zcela jistě ale do dvacítky. Celkově jsem tento výběr pojal zábavnou formou, protože přeci jen komedie a sci-fi jsou mému naturelu tak nějak nejbližší. Avšak nevyhýbám se ani filmům psychologickým (Po životě) či náročným na psychiku (obecně krváky a horrory), z fantazy světů (Pán prstenů, Letopisy Narnie) koukám se na detektivní a dotorský seriály (např. Sběratelé kostí a Chirurgové) a na animáky (Simpsonovi, Futurama), z tak širokého spektra by to byl opravdu těžký výběr.

Autor: Pavel Jansa | pátek 8.2.2013 8:00 | karma článku: 13,10 | přečteno: 1494x
  • Další články autora

Pavel Jansa

Házejí nám klacky pod nohy, čím dál víc. Líbí se vám to?

Pročítání webu iDnesu je čím dál víc uživatelsky nepřítulné. Trend začal před několika lety a neustále se to zhoršuje, nějaký čtenářský komfort je tentam. Mně se to moc nelíbí, jak se s tím srovnáváte vy?

28.3.2016 v 13:30 | Karma: 24,22 | Přečteno: 1296x | Diskuse| Média

Pavel Jansa

Hybrid v Teplicích

Dnes 8.10.2014 se v Teplicích ve spolupráci s firmou ARRIVA Teplice s.r.o. a za účasti primátora Jaroslava Kubery konala předváděcí jízda hybridního trolejbusu. Akce nebyla nijak veřejně předem ohlášena a tak se jí kromě zástupců města, sdělovacích médií, představitelů společností Arriva a Škoda účastnila jen hrstka zasvěcených z řad nás šotoušů, tedy fanoušků veřejné přepravy a jejích vozidel silniční i kolejové, dieselové i elektrické trakce.

8.10.2014 v 16:30 | Karma: 12,36 | Přečteno: 1008x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Pavel Jansa

“Kdybychom se dozvěděli pravdu, tak by se společnost zhroutila”

Takto přeložená věta zazněla z úst české dabérky folkloristky Kalifornské státní univerzity v Northridge, paní Sabiny Magliocco, Ph. D., na konci 8. a znovu na začátku 9. dílu 4. řady dokumentární série Vetřelci dávnověku, kterou vysílá kanál Prima ZOOM. Doufám, že česká verze věty přesně odpovídá originálu (nemám možnost si to ověřit, neb cizími jazyky nevládnu).

19.9.2014 v 22:00 | Karma: 22,54 | Přečteno: 2602x | Diskuse| Věda

Pavel Jansa

Jak znepříjemnit muslimákům pobyt v lázních?

Do diskuse pod jeden z protiislámských blogů Františka Kubáska "Co se mi na islámu příčí..." jsem minulý týden narychlo napsal pár vtipných bodíků, kterak se invazi muslimáků u nás v Teplicích pěkně po Švejkovsku bránit. Opakuji - VTIPNÝCH. A aby nezapadly v propadlišti diskusí, rozhodl jsem se je doupravit a zveřejnit. Vše je samozřejmě pořádná nadsázka, ale pokud se tím bude někdo inspirovat, nechť tak klidně učiní, ale na jeho vlastní riziko...

1.9.2014 v 10:10 | Karma: 23,28 | Přečteno: 1925x | Diskuse| Společnost

Pavel Jansa

Lepší zůstanou!

Tento týden skončí tato čtvrtá, štábem nepříliš zvládnutá, televizní soutěž. A v souvislosti s ní mě dnes napadla zajímavá myšlenka: co kdybychom princip této realityšou využili i někde jinde? Třeba v politice!

26.11.2013 v 17:00 | Karma: 9,39 | Přečteno: 1080x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Ženu soudí za sex se psem i zneužívání syna a vnuka. Byla to terapie, hájí se

15. dubna 2024  12:28,  aktualizováno  13:33

U Krajského soudu v Ústí nad Labem začalo projednávání případu dlouhodobého sexuálního zneužívání,...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Za napadení na koupališti v Dubí dostali tři muži až čtyřleté vězení

23. dubna 2024  10:45,  aktualizováno  11:41

Okresní soud v Teplicích poslal do vězení tři ze šesti obžalovaných v případu napadení mladíka na...

V Letech otevřeli památník holokaustu Romů a Sintů. Za války tam stál koncentrák

23. dubna 2024  9:59,  aktualizováno  11:30

Muzeum romské kultury otevřelo dnes Památník holokaustu Romů a Sintů v Čechách v Letech na Písecku....

Kolegu lídra kandidátky AfD zadrželi, dával Číně informace z europarlamentu

23. dubna 2024  8:38,  aktualizováno  11:30

Německá policie zadržela v noci v Drážďanech spolupracovníka Maximiliana Kraha, lídra kandidátky...

Wagnerovec po návratu z fronty rozřezal ženu, kufr s ostatky vyhodil z okna

23. dubna 2024  11:26

Rusko se v souvislosti s návratem vojáků z ukrajinského bojiště potýká s narůstající kriminalitou....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 52
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1816x
Jsem sice "ajťák", však nikoli programátor, ale jen hardwarový technik a správce operačních systémů a sítí, navíc bez talentu na cizí jazyky. Momentálně pracuju manuálně na DPČ. Ač ovládám spisovnou češtinu, nejraději píšu hovorově, neboli "jak mi zobák narost". Muzikant a zpěvák, čtenář, divák filmů a seriálů, příležitostný komparsista, celoživotní ateista s přesvědčením o existenci mimozemšťanů a jejich návštěvách na Zemi v historii i současnosti. ----------------------------------------------------------------------

Large Visitor Globe